مشخصات مقاله:
دسته: تحقیقات مکانیکی
عنوان کامل: پروژه بررسی تکنولوژیهای به خدمت گرفته شده برای کاهش
آلاینده ها در خودرو
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: ۱۳۳
چکیده ای از مقدمه آغازین ” پایان نامه بررسی
آلاینده های خودرو ” بدین شرح است:
آلودگی هوا عبارتست از وجود یک یا چند مورد از مواد
آلوده کننده در فضا نظیر گرد و خاک ، دوده ، گاز ، مایعات معلق ، بو ، دود یا بخار
در اندازه یا مدت زمانی که بتواند برای زندگی انسان زیان آور باشد و یا اینکه بدون
دلیل در آرامش و لذایذ زندگی و حیات جامعه مداخله نماید .
اگزوز
اتومبیل شماری گازهای سمی را در اتمسفر رها می کند و در بین آنها
گازهایی که بیشتر سبب نگرانی هستند ، عبارتند از: مونوکسید کربن ( CO )، هیدروکربن
ها ( CH ) ، اکسیدهای ازت و ذرات معلق(pm). این موارد آلودگی زا ،
مستقیم و غیر مستقیم به باران اسیدی ، مه دود ، مسمومیت از مونوکسید کربن و ازدیاد
در تجمعات سطح پائین اوزون ربط داده شده اند . اگرچه نشر اگزوز بستگی به میزان
مخلوط شدن بنزین و هوا در موتور وسیله نقلیه بنزینی دارد ولی بیش از ۹۰ درصد
مونوکسید کربن موجود در شهرها و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد اکسیدهای ازت موجود در محیطهای
شهری ، از اگزوز اتومبیل ناشی می شود .
روند فراینده افزایش تعداد
وسایل نقلیه موتوری در خیابانهای شهرهای بزرگ ، گذشته از مشکلات گوناگون اجتماعی ،
مسأله افزایش بی رویه میزان آلودگی محیط زیست ، بخصوص آلودگی هوا و تأثیرات مخرب
ناشی از آنرا پدید آورده است . برای از بین بردن یا لااقل کنترل این خطر جدید جدی
باید چاره ای اندیشید تا مانع ظهور نتیجه معکوس از این اختراع بی بدیل بشر در طول
تاریخ گردیم و همواره آن را به چشم وسیله ای مفید و ابزاری برای آسایش بیشتر انسان
تلقی کنیم.در این پروژه سعی بر آن شده تا تکنولوژی هایی که هر کدام به نحوی باعث
تصحیح و تکامل این وسیله در زمینه کاهش آلاینده های خروجی از آنشده را معرفی و در
حد توان به نحوه عملکرد آنها بپردازیم.
امید است تا موجبات رضایت و
خرسندی خوانندگان آن را فراهم آورم.
فصل اول:
انواع آلاینده ها
۱-۱-
استانداردها
۱-۱-۱ -استاندارد EEC(European Economic
Commiunity)
۱-۱-۲- استاندارد (Economic Commission Europe)
ECE
۱-۲- مونواکسید کربن(CO)
۱-۳- هیدرو کربن های
نسوخته(HC)
۱-۴- اکسید های ازت(NOX)
۱-۵-
ترکیبات سرب
۱-۶- ذرات معلق در هوا (PM)
فصل دوم:
انواع سوخت مصرفی
۲-۱- سوختهای
مایع
۲-۱-۱- بنزین
۲-۱-۲-
گازوئیل
۲-۱-۳- الکلها
۲-۱-۳-۱-
متانول
۲-۱-۳-۲- اتانول
۲-۱-۴- سوخت های
گیاهی
۲-۱-۴-۱- متانول
۲-۱-۴-۲-
اتانول
۲-۱-۴-۳- بیو دیزل
۲-۲- سوختهای
گاز
۲-۲-۱- NG
۲-۲-۲- CNG
۲-۲-۳-
LNG
۲-۲-۴-LPG
۲-۲-۵-
هیدروژن
۲-۲-۶- بیو گاز
۲-۳- سوخت های دو
گانه
۲-۳-۱- استفاده از سوخت مخلوط (Mixed Fuel
Operation)
۲-۳-۲- سیستم SVO دو مخزنه (two-tank svo
system)
فصل سوم:
انواع تکنولوژیهای بخدمت گرفته
شده
۳-۱- نسبت سوخت به هوا
۳-۲- نسبت
تراکم
۳-۲-۱- عدد اکتان (Octane Number)
۳-۳- شکل
اتاق احتراق
۳-۳-۱ محفظه احتراق معمولی
۳-۳-۲
محفظه پیش احتراق
۳-۴- نوع ومحل پاشش سوخت
۳-۴-۱-
کاربراتور
۳-۴-۲- تزریق سوخت
۳-۴-۲-۱- سیستم تزریق
سوخت زمان بندی شده الکترونیکی
۳-۴-۲-۲ تزریق سوخت با جریان
مداوم((Continuous Fuel Injection
۳-۴-۲-۳ تزریق سوخت در محل دریچه
گاز (TBI)
۳-۵- درصد هوای اضافی
۳-۵-۱-
توربوشارژینگ ضربه ای
۳-۵-۲- توربوشارژینگ فشار
ثابت
۳-۶- جبهه انتشار شعله
۳-۶-۱ -نرخهای
سوختن..
۳-۶-۲- تئوری انتشار شعله
۳-۷- مجاری تنفس
و تخلیه..
۳-۷-۱ منیفولدهای ورودی متغیر
۳-۷-۲
منیفولدهای ورودی طول متغیر
۳-۸- محل قرار گیری
شمع..
۳-۹-زمانبندی سوپاپها
۳-۹-۱- انواع تایمینگ
متغیر سوپاپ ..
فصل چهارم:
انواع تصحیح کننده ها
۴-۱-
مبدل های Catalytic
۴-۱-۱- کاتالسیت کنورتور سه
راهه
۴-۱-۲- تئوری سیستم کاتالیست کتورتور سه
راهه.
۴-۲- سنسور اکسیژن ..
۴-۳- سوپاپ
EGR
۴-۴-Max Power
۴-۴-۱ کاهش گازهای
خروجی.
فصل پنجم:
انواع تامین انرژی
۵-۱-
خودروهای Hybrid
۵-۱-۱- کنترل کننده ها / موتورهای
هیبریدی..
۵-۱-۲- باتری خودرو
هیبریدی
۵-۱-۳-فراخازن های خودروهای هیبریدی
۵-۱-۴
-انتشارات پایین و راندمان بالا..
۵-۱-۵ -خاصیت تقویت کردن ترمز
۵-۱-۶ -سیستم هیبریدی سری
۵-۱-۷ -سیستم هیبریدی
موازی..
۵-۱-۸ -سیستم هیبریدی سری ـ موازی..
۵-۱-۹
-ویژگیها ..
۵-۱-۱۰ -مقایسه عملکردی خودروهای برقی خالص و خودروهای
هیبرید
۵-۲- پیل سوختی
۵-۲-۱ پیل سوختی اکسید
جامد(SOFC)
۵-۲-۲ پیل سوختی کربنات مذاب
(MCFC)
۵-۲-۳ پیل سوختی اسید فسفریک (PAFC)
۵-۲-۴
پیل سوختی قلیایی (AFC)
۵-۳- موتور های شش
زمانه..
۵-۳-۱ طراحی و عملکرد
۵-۳-۲ راندمان
حرارتی و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی
۵-۳-۳ کاهش مصرف
سوخت
۵-۳-۴ دو انبساط (کار)
۵-۳-۵ چند گانه سوز
بودن
۵-۳-۶ کاهش چشمگیر در الایندگی
۵-۳-۷ سوخت
مایع
نتیجه گیری
منابع
مشخصات مقاله:
دسته: تحقیقات مکانیکی
عنوان کامل: پروژه بررسی تکنولوژیهای به خدمت گرفته شده برای
کاهش آلاینده ها در خودرو
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: ۱۳۳